Een beknopte samenvatting van 'No one will say my words for me, no one will do my job for me' a serie ontmoetingen met Ukraïnse cultuur

In de Oude Kerk: 5 ontmoetingen met Ukraïnse cultuur

Een beknopte samenvatting van 'No one will say my words for me, no one will do my job for me' a serie ontmoetingen met Ukraïnse cultuur

Common In, artists and participants travel across Amsterdam, we reflect – through text and image – on the art practices and public events. This time: No one will say my words for me, no one will do my job for me (NOWSMWFM). Pictures by Natalia Sudova. Hosted and text by Jeanne van Heeswijk and Yvonique Wellen.

NOWSMWFM is een serie intieme ontmoetingen met Oekraïense makers gecureerd door Kateryna Filyuk als onderdeel van het Drop-In It’s OK… inloopcentrum voor het gemeenschappelijk maken van onzekerheden. Het werd
een plek voor ontmoeting, uitwisseling, cultuur, verdriet, informatie, frustratie en (wan)hoop rondom de oorlog in Oekraïne en haar relatie met Rusland.

3 Mei: Performance

Save Heritage by Irina Ozi

Deze bijeenkomst werd geleid door Kateryna Filyuk waarin de Oekraïense kunstenaar Irina Ozi een
muurschildering maakt en een gedicht voordraagt, hetgeen aanleiding vormt voor een emotioneel gesprek
rondom de relatie van de aanwezigen tot de oorlog in Oekraïne. We bespreken het gemeenschappelijk maken van onzekerheden in deze context.

10 Mei: Reader and dialogue

The War Diary of Yevgenia Belorusets

Curator Alexandra Tryanova leidt deze bijeenkomst rondom de oorlogsdagboeken van de Oekraïense
kunstenaar Yevgenia Belorusets, die ze sinds de Russische invasie van Februari 2022 bijhoudt. Tryanova, bijgestaan door curator en kunstenaar Annosh Urbanke, leest in overleg met de aanwezigen, verschillende ‘dagen’ uit het dagboek voor. Tryanova licht de plekken en context waarin de verschillende dagboekstukken plaatsvinden toe, vaak vanuit haar persoonlijke voor-oorlogse ervaringen op deze plekken. De aanwezigen voegen eigen herinneringen en associaties toe.

Luister het audio-dagboek hier

24 Mei: Presentation and reader

Blind spots, dead pixels: on the decolonial approach and anthropogenic perspectives in Ukraine by Lia Dostlieva en Andrii Dostliev

Kunstenaar Lia Dostlieva, een van de samenstellers van de reader, gaat in gesprek met Nederlandse
curator Nathanja van Dijk over de onderdrukking van de Oekraïense cultuur door Rusland, die al ver
voor de invasie gaande is. Er is weinig aandacht geweest voor de Oekraïense gebieden die al voor de
invasie door Rusland in februari 2022 (door de eeuwen heen) onder Russische occupatie staan. Waar op scholen enkel in Russische taal lesgegeven en Oekraïense cultuur wordt onderdrukt of wordt toegeëigend. Dit vormt aanleiding voor gesprek rondom Oekraïense makers (als Malevich of Kabakov), die als Russisch bekend staan, maar ook rondom de bloei van de Oekraïense cultuur voor de invasie, nieuwe culturele plekken die nu als basis dienen voor Russische leger. Ook wordt er ingegaan op huidige boycot Russische makers in relatie tot deze geschiedenis.

Wil je een exemplaar van de reader? Stuur dan een mailtje naar jens@commonsnetwork.org.

7 Juni: Filmvertoning

Piotr Armianovski’s Me and Mariupol (2017), Zoya Laktionova’s Territory of
Empty Windows (2020), and Romea Muryn and Francisco Lobo’s Centrallurgy (2015)

Filmvertoning met gesprek geleid door Fulco Treffers.

Image: Still from Me and Mariupol by Piotr Armianovski

 14 Juni: Performance

The Songs of Resilience by Dyvyna

Samenkomst in de openbare ruimte rondom Oekraïense volksliederen, gezongen door drie zangers
van de groep Dyvyna, opgericht om erfgoed van Oekraïense volksliederen levend te houden. Gezongen als eerbetoon aan Oekraïense cultuur en als liederen van verzet